thailand-kira-ysze.reismee.nl

Chang Mai

Chang Mai - geschreven door Laura

Waar zijn we nu weer terecht gekomen? Als ik de taxi uitstap zie ik een Barok hotel met heel veel weelderige details. Het past hier niet. Het is een soort Franse chique met een Aziatische kitscherigheid met al dat goud en een gouden fontein met leeuwenkoppen. De kamer is MEGA groot, woonkamer met trap en boven drie 2-persoonsbedden. Aan de overkant zitten Daan en Thimo in hun appartement en we kunnen naar elkaar zwaaien.

Zwervend door de straten van Chang Mai met op bijna elke hoek van de straat een enorme tempel met veel mooie heldere, diepe kleuren en vele boedha’s. Het is warm en we bezoeken de vele tempels. Ysze heeft 3x op de gong geslagen en in een rij van schalen in iedere schaal een muntjes gestopt voor Good Luck.

Het eten is hier heerlijk. Van hotpot aan de lopende band, via een lopende band systeem komen er allerlei groenten, vis en vlees voorbij en kan je kiezen wat je wil en in je eigen hotpot wil stoppen. Tot de Ploen Ruedee market, heel internationaal qua eten maar ook de muziek. Vreemd dat we aan de andere kant van de wereld zijn en in onze korte broek naar Katy Perry luisteren. Dit voelt even als een Food festival in Nederland in de open lucht op een tropische dag.

In de avond flaneren we over de night market en is het voor de meiden weer shop till you drop.

Geschreven door Thimo

Komende dagen staan olifanten verzorgen en een kook cursus op het programma. Ben erg benieuwd.

Chang Mai is zeker een levendige stad, ademt gemoedelijk en rust uit door al zijn prachtig tempels zoals Laura al zei; er staat op elke hoek de mooiste tempels, met lampionnen en wimpels.

En het hotel te hilarisch, protsig, alles stijlen door elkaar, maar weer is hier iedereen aardig en behulpzaam.

Dit worden 4 heerlijke dagen in Chang Mai met de meiden.

Pai

Geschreven door Laura

Een reis die hoger en hoger de bergen in ging, 160 km vol slingerweggetjes met mooie vergezichten, oerwoud, bananenplanten en rijstvelden een rit van 3 uur.

In het dorp aangekomen verblijven we in prachtige hutjes met een groene tuin.

De WalkingStreet verandert in de avond in de NightMarket en staat dan vol met eet kraampjes en je ruikt de meest heerlijke geuren. Pai trekt nieuwe jonge en oude hippies, mensen die vooral naar zichzelf op zoek zijn. Je kan je hier laten tatoeëren en dreadlocks laten vlechten, konijnen knuffelen in het konijnencafé en op elke hoek van de straat je wel laten masseren. Om me toch enigszins aan te passen, trek ik mijn nieuw gekochte hippie jurk aan zodat ik toch nog een beetje in stijl ben (nee ik neem geen tatoeage).

In de avond eten we heerlijk hotpot, daarna op het terras luisteren naar de late oerwoud geluiden, van tjitjaks (hagedissen), krekels, kabbelend water en de poes in de tuin.

Omdat Pai in de bergen ligt, is de temperatuur in de avond en de ochtend een stuk koeler en aangenamer, maar we vinden het zelfs een beetje koud 20 graden.

De volgende dag verkennen we de omgeving en vinden mooie plekken. Chinese Village, Pam Bok waterval waar je al klimmend over rotsen met blote voeten door het water de waterval kan zien, Memorial Bridge die gemaakt is door de Japanse krijgsgevangenen als weg van ChangMai naar Pai, Pai Canyon een grote kloof met smalle wandelpaden langs richels, met een prachtig uitzicht op de vallei en de Hot Springs heeft een aantal natuurlijke warmwaterbronnen waarvan de verschillende baden variëren in temperatuur. Op een bepaalde plek kan je zelfs een eitje in het water van 80 graden koken. De meisjes en Daan dompelen in het mineraalbad, terwijl Thimo en ik heerlijk genieten van het uitzicht in de schaduw onder een boom.

Het meest geniet ik tot nu toe nog van mijn meiden, die alle nieuwe indrukken in zich opnemen en van de een in de andere verbazing vallen.

Wat Pho, China Town en vertrokken naar Pai: geschreven door Ysze en Kira

Gister zijn wij als tweede culturele uitstapje naar de Wat Pho gegaan, de tempel van de liggende Buddha. We konden onze ogen niet geloven. 46 meter lang en 15 meter hoog aan goud is in het echt toch wel heel indrukwekkend. Ook de tempel, die om de Buddha heen gebouwd is, was prachtig versierd. Dit is tot nu toe het mooiste wat we gezien hebben.

Onze lunch vond plaats in een hippe tent in de straat. Even wat anders dan rijst en noodles. Thimo en Kira hadden een hamburger, Ysze had avocado gevuld met pesto en mediterrane worteltjes, Daan ging voor de nacho's. Erg lekker allemaal!

In de middag zijn we naar China Town toegegaan, de wijk die is ingericht als een soort live Aliexpress kon natuurlijk niet ontbreken. Smalle straatjes waar je maar met z'n tweeën doorheen kunt lopen maar waar de scooters zich ook nog tussen proppen, alle soorten spullen die je kunt bedenken, eetkraampjes en vreemde geuren. Na een tijdje lopen kwamen we op een kruispunt waar een vrouwtje stond met een karretje waar ze insecten op een stokje verkocht. De vrouw wilde ons graag laten proeven, dat aanbod sloeg Kira niet af hoewel het toch wel erg spannend was. Verstand op 0 en kauwen. Eerst probeerde ze een meelworm en daarna een gefrituurde kikker. Ook Ysze durfde dit wel aan en heeft een hapje van z'n billen genomen.

Als echte toerist moet je toch minimaal in een tuktuk hebben gezeten. Wat een dodemansrit. De eerste paar 100 meter was een wedstrijd tussen de twee tuktuks wie het snelst ging. Links inhalen, Rechts inhalen, remmen, gasgeven en tegen het verkeer in. Met geknepen billen kwamen we na een half uur aan in het hotel. Het was absoluut een beleving maar niet voor herhaling vatbaar.

In de avond zijn we lekker gaan eten op een rustig pleintje met op de achtergrond Thaise danseressen en muziek. We hadden allerlei hapjes besteld en Ysze mocht haar eigen garnalen uitkiezen bij de chef. Als toetje hadden we gebakken banaan en mango met sticky rice. We hebben het niet te laat gemaakt want dit was voor nu de laatste avond in Bangkok.

Vanochtend vroeg opgestaan en na het onbijt zijn wij direct opgehaald om naar het vliegveld toe te gaan. Het vliegen duurde gelukkig maar een uurtje en wij kregen onze lunch in het vliegtuig. Aangekomen op het vliegveld van Chiang Mai stond er een taxi op ons te wachten om ons naar Pai te rijden, onze volgende bestemming.

Taxi Exident, Grand Place en Silom Road

Weer een ervaring rijker, op het vliegveld aangekomen om de dames op te halen moest ik achter een hek staan bij uitgang 5 terwijl ik zeker wist dat ze bij uitgang 1 zouden aankomen. Maar daar waren ze, vermoeid maar wat super fijn dat ze er zijn!

Op naar de taxi platform om een grand taxi te nemen naar het hotel. Gelukkig ging dat erg snel. Eenmaal op de snel weg (ik zat voorin) begon ik rare geluiden te horen onder de motorkap. Waarop de taxi chauffeer de taxi midden op de snel weg (5 baan) precies tussen een afrit zette en zijn motorkap opende en even later terug kwam en hij zei Exident en tegelijk een klein zak mesje pakte en daar iets mee onder motorkap deed. Wat nu? midden tussen hard rijdende autos en vrachtwagens liet onze taxi chauffeur een kleine taxi stil staan en/of we even wouden overstappen met de koffers en al. Koffers paste niet in de achterbak daar kwam onze taxi chauffeur achter naar veel prop en duw werk. Er zou dus 1 op de schoot moeten genomen worden.

We zijn goed aangekomen in het hotel. De dames hebben even uitgerust, waar we om half 8 in de avond opgehaald werden voor een diner cruise. Dit was ook weer een unieke ervaring, plakkertje op je t-shirt en een orchidee opgespeld en naar onze tafel gebracht op de bovenste dek. We hebben lekker gegeten en genoten van de vals zingende zanger en zangeres met op de achtergrond de high lights van Bangkok die ook mooi verlicht waren.

De volgende dag na het ontbijt zijn we naar de grand palace gegaan, blijft altijd indrukwekkend ook op de zeer warme dag :) We zouden ook naar de what Pho en Arun gaan maar we hebben besloten om naar het hotel te gaan zodat Ysze en Daniel nog konden zwemmen, kwam voor mij ook goed uit want ik had toch kramp in mijn buik. Om 7 uur in de avond afgesproken om silom road af te gaan om wat te eten en kleding voor Kira te laten maken bij een tailor. Na wat verschillende tailors af te zijn gegaan is ze geslaagd voor een jurkje en blazer!! Erg leuk! Laura, ik en Daan bemoeide met alles, de juiste kleur en voering en ik afdingen op de prijs.

We zijn in een zij straatje van Silom Road wezen eten leuke straat eettentje waar Moeke (lekkere stevige tante met weinig tanden in haar mond) de heerlijkste gerechten klaar maakt, wat hebben we lekker gegeten. Ysze heeft nog wat eten meegenomen.

Morgen de What Pho en China town!

Reis is begonnen

Gisteren zijn Daan en ik goed aangkomen in Bangkok. We hebben een heerlijk hotel/appartement Siri Sathorn, het hotel ligt perfect in een leuke wijk, lekkere eet tentjes en winkeltjes waar de lokals tussen de middag lunchen. In de avond hebben we lekker gegeten in zo'n familie eet tentje. Oma die bezorgd eten, de kinderen die geen woord Engels spreken bedienen en papa die een beetje engels spreekt neemt de bestellingen op. Daarna nog een drankje gedaan.

Vandaag 12 - 12 komen de dames aan, ik ga ze zo ophalen van het vliegveld, ben nieuwsgierig hoe ze de vlucht hebben gehad.

Dan kan de reis nu echt beginen!

Visum????

Daan en ik kwamen afgelopen week achter dat je een visum nodig hebt als je langer dan 30 dagen in Thailand verblijft.

Was even schrikken want we gaan al over 11 dagen weg naar Thailand. Dus vandaag staat op het programma een visum ophalen bij de ambassade. De aanvraag zal 2 dagen duren, en het nodige papier werk en pasfoto's. Pasfoto's hmmm, die hebben we ook nog niet dus Daan heeft zeer knappe pasfoto's gemaakt en ik had er nog gelukkig ergens 1 liggen. Ik heb zo een hekel aan pasfoto's maken!

Op naar de ambassade en het komt nu echt dichtbij!

Nog 18 dagen

Jeetje, het komt nu wel heel dichtbij ons vertrek naar Thailand.

10 december vertrekken Daan en ik naar Thailand! De volgende dag gaan we Kira, Ys en Laura ophalen van Suvarnabhumi International Airport. Wat gaan we weer mooie dingen beleven met zijn 5e en jullie kunnen meegenieten we proberen elke dag wat te schrijven en foto's te plaatsen op deze webblog. We gaan olifanten verzorgen, kook cursus, jungle tochten, tempels, mooie eilanden en stranden bezoeken.

Wij vinden het ook super gaaf om Kira en Ys Thailand te laten zien zoals wij Thailand kennen, super lieve mensen, heerlijk eten, natuur en de bezienswaardigheden. Laat het maar gauw 10 december zijn!

Reisschema klaar

Nog 108 dagen en dan gaan we met zijn 5e naar Thailand. Na veel gepuzzel en schuif werk is onze reis compleet qua hotels en vluchten. Op de kaart kun je zien waar we allemaal naar toe gaan.

We starten in Bangkok, waar we Kira, Ysze en Laura zullen ophalen van het vliegveld. Wij verblijven 4 dagen in Bangkok, waar we de Grand Palace, China town en de bekende tempels zullen bezichtigen. Met het vliegtuig gaan we naar het noorden, Pai zal onze bestemming zijn, een relax berg dorp midden in het oerwoud. Via Chang Mai gaan we per vliegtuig naar Phuket. Ook dit is voor ons een nieuwe plek net zoals Pai en Chang Mai. Van Phuket gaan we naar Khao Sok, oerwoud en een prachtig meer met zijn bekende bergen en groten. Van Khao Sok gaan we per auto naar Ao Nang Bay, hier verblijven we in een super de luxe villa met privé zwembad en strand. Oud en Nieuw zullen we hier vieren en de bekende eilanden zoals Koh Phi Phi zullen we zeker gaan bezichtigen. Bangkok is de eind bestemming voor de dames, Daan en Ik gaan daarna nog naar Hua hin en Pattaya.

Super leuk dat jullie ons willen volgen in deze mooie en bijzondere reis.